Kampagnefilm retter optikken mod forældrene

FILM. #ToKogteRejer! Det er vel ok, at forældre deler billeder af deres børn på sociale medier, når de ser søde ud, ik? I tre nye kampagnefilm rejser Medierådet tre problemstillinger, der kan opstå mellem generationer, når de bevæger sig ud ad den kringlede online-vej.



Skuespiller Ditte Hansen er den lidt kluntede mor med de gode intentioner, der får trådt i spinaten og ikke fremstår som den bedste rollemodel for sin 11-årige søn, ’Guldklumpen’. ”Uploaded” er titlen på den første af tre kampagnefilm, der sætter fokus på forældrene som digitale rollemodeller og lanceres på Sikker Internet Dag 2017.

Debatten om billeddeling uden samtykke er aktuel som aldrig før, men husker forældre rent faktisk at spørge deres børn om lov, inden de lægger et billede på et socialt medie? Forældre skal respektere børns ret til at sige nej til at få delt et billede.

Find også filmen i vores kanaler på Vimeo og YouTube.

Premieredato for de to andre kampagnefilm:

  • ”Weekendhygge” udgives fredag den 17. februar
  • ”Privatliv” udgives fredag den 3. marts


Samarbejdspartner:

Cph film company

Der er så meget forældre ikke forstår … en guide

Filmene er blevet til i forlængelse af guiden ”Der er så meget forældre ikke forstår …” fra 2015. Få større viden om de 7-12-åriges onlineliv og værktøjer til, hvordan du som forælder engagerer dig i dit barns digital hverdag i guiden.

Guiden blev udgivet i 2015 af Medierådet for Børn og Unge, Center for Digital Pædagogik og Red Barnet i samarbejde med Legebranchen LEG, LEGO Koncernen, Microsoft, Momio, MovieStarPlanet, Stofa/SE, TDC Group, Teleindustrien, Telenor, teleselskabet 3, Telia.
Forældreguide_højre kolonne_rigtig farve